Ha megszületett az utazási cél kiválasztása, legtöbbször azt is eltervezzük, hogy az adott vidéket/várost hogyan, milyen keretek között szeretnénk „birtokba venni”. Gyalogosan vagy tömegközlekedve, esetleg autóval, vagy városnéző program segítségével barangoljuk be. Külföldön egyre több helyen bérelhető kerékpár, így magától értetődő volt, hogy Hollandiában mi is ezt tettük.
Általában a pályaudvarok, vagy forgalmasabb csomópontok környékén lehet kétkerekű „paripát” kölcsönözni, -amit gyakorta, táblával is jeleznek-, de biztosak lehetünk, a szívélyes helyiek egyből útbaigazítanak.
Miután megtaláltuk az üzletet, már gyorsan megy az ügyintézés. Az első meglepetés: a bérleti díj, ez inkább a nyugat-európai pénztárcákhoz méretezett, (mint sok minden más Hollandiában). Ára: 13,5 Euro/nap + biztosítási díj, ami nagyon lényeges, mert állítólag kilencszázezer kerékpárt lopnak el évente az országban. Természetesen a szerződés erre a fontos részletre is kitér. A második: a nyitva tartás, ugyanis a hollandok kimérten dolgoznak. Az általunk kiválasztott kölcsönző, ami egyben szerviz is, csak 11-17 óra között fogadja a bringákat. Erre figyeljetek, hisz a leadás napjának tekerési időbeosztását ehhez igazodva kell tervezni.
Két típus van, az egyszerűbb, hasonló a nálunk megszokott „vidéki” bringákhoz, azaz a kontrás, teljesen alapkiképzésű, erős vázzal és csomagtartóval, valamint legalább két lezáróval és teljesesen burkolt lánccal. A másik, azonos felépítésű az előzővel, de agyváltóval és dobfékkel rendelkezik, ami a hosszabb, napi távok esetén mindenképp kedvező, még itt a majdnem teljesen síknak tűnő országban is (a nagyobb emelkedőket, -ami nálunk domb- táblával jelölik, igazán érdekes látvány!). A súlyuk inkább a robogókéhoz hasonló, ahogy ezt a robosztus kialakítás és a láncos lakat első pillantásra is sejteti. A felszerelés részeként biztosított világítás jól működött a dobfékkel együtt integrált dinamóval, még nappal is világított.
Összegezve: a biciklik nagyon funkcionálisak, minimális karbantartást igényelnek, de inkább rövidebb távú használatra készültek. Kipróbáltuk vidéken is, de a napi 70 kilométer tekerés megterhelő a városi távokra optimalizált kormány és üléspozíció miatt. Egy biztos, az ország egész területén kiváló az infrastruktúra a kerékpározáshoz! Sajátos élmény ott bringázni, ahol az emberek túlnyomó többsége így jár munkába, iskolába, esetleg bevásárolni, vagy „sétálni”, életkortól függetlenül! Ezt a mindenütt parkoló járművek látványa is megerősíti.
Néhány bérlési lehetőség:
Amszterdam: http://www.rentabike.nl/ és http://www.macbike.nl/
Haarlem: http://www.rentabikehaarlem.nl/